Edie.

image953

Jag var såg Warhol på Moderna för andra gången i veckan. Warhol är egentligen inte alls min sorts konstnär. Hans konst får mig inte att känna. Den går mig relativt obemärkt förbi. Trots det sitter en dålig bild på Marylin Monroe på min vägg. Jag orkar bara inte ta ned den. Dålig smak har kanske också en plats.

Istället för att granska alla tidningsutklipp, alla bilder på Andy själv och de konstverk som satt uppe valde jag att se på de videoinstallationer han gjort. En del var ganska motbjudande och andra intetsägande. Den jag tyckte bäst om var en video där Edie Sedgwick talar utan ljud. Under en lång filmsekvens sitter tre Edie och pratar. En i en teveapparat, med en levande Edie i framgrunden och en close-up där hennes ansiktsdrag och uttryck syns. Jag tycker om den sorts videokonst. När man inte vet någonting, när man inte har något sammanhang utan tvingas skapa sin egen bild.

Kommentarer
Postat av: Dashy

Det låter väldigt fint. Kanske ska man se till att ha vägarna förbi Moderna snart :). Superkul att se att du bloggar igen måste jag föresten säga, älskar ditt skrivande!

Postat av: Marina

Vill se filmen snart iallafall, även om jag inte är nåt stort fan av andy heller.

2008-03-02 @ 20:45:40
URL: http://www.hennes.blogg.se
Postat av: Hedda

Dashy - Vad roligt att du tycker det, jag hoppas jag kan hålla i gång ett tag nu.
Marina - Moderna har ju utställningen ett bra tag så det går nog att ordna.

2008-03-02 @ 20:57:13
URL: http://sorbonne.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback