7 korta.

image943

Bästa detaljen?
De saker som förändrar hela intrycket. Det som slänger bort alla andra impulser och gör något helt nytt.
Färger?
Vouge Italia hade ett omslag med Agyness Deyn och fyra män i soldatkläder och målade ansikten. Agyness själv var lika grönmålad men klädd i en svart plastjacka gjord av fransar. Kontrasten mellan det svartglansiga och det smutsiga, gömda, i det militärgröna fick mig att känna något. Dels var det mode. Känslan av total frihet. Dels var det krig - med urtanken att kämpa för total frihet, men som slutar i frihetberövande. Tanken på att färger kan vara så otroligt laddade attraherar mig. Jag tycker om att kombinera brunt, mörkgrönt och chockrosa. Det ger mig samma känsla som Vougeomslaget.
Material?
Tunt, men tungt. Mocka. Jag har alltid haft en underlig förkärlek till mocka.
Inspiration?
Det finns vissa filmer och vissa böcker som alltid inspirerar mig när jag tänker på dem. När det gäller tidningar blir jag egentligen inte så inspirerad utan mer överfylld av intryck. De detaljer som stannar kvar kan finnas i mina tankar länge. Det är inspiration. Det som stannar.
Matcha eller inte?
Att ta saker till det extrema känns mycket mer spännande än att försöka lite grand. Helmatchat är otroligt svårt, men kan bli fantastiskt. Personligen är jag inne på att mismatcha just nu. Mönster, färger och material som egentligen inte passar ska kombineras till något annat.
Förebilder?
Jag har aldrig riktigt haft idoler. Det har funnits gånger då jag har försökt, men eftersom jag är ganska lättdistraherad har de tankarna försvunnit. Stilmässigt är det ofta litterärkaraktärer som inspirerar mest. Tanken på att någon annans fantasi kombinerat med min egen blir något nytt känns bra. Gwyneth Palthrow verkar vara en bra person och relativt opåverkad av det faktum att hon är väldigt välkänd. Jag beundrar människor som behåller ett lugn i alla situationer.
Årstid?
Våren. Utan tvekan. Allt dött väcks till liv igen. Mänskliga känslor vaknar och det finns ett slags solsken som gör att allt känns och verkar lite mindre komplicerat. Lite lättare. Augusti är däremot min favoritmånad. Eftervärmen från sommaren känns väldigt bra.

Kommentarer
Postat av: Linda

Du är underbar, gör inget uppehåll igen. Du sätter verkligen ord på mode som ingen annan.

2008-02-29 @ 20:26:20
Postat av: Hedda

Linda : Jag är inte riktigt säker på vad man ska svara när någon säger så, men ett enkelt 'tack' räcker liksom inte. Men samtidigt.

Postat av: Linda

Ett tack räcker, eller egentligen behövs det inte ens. Fortsätt skriva bara.

2008-02-29 @ 22:06:13
Postat av: Madelene

Bra att du är tillbaka.
Ser framemot att läsa dina tankar om våren, och hur du själv klär dig. Den här bloggen känns som en av, tyvärr?, få svenska bloggar med egen smak och en klar känsla för vad mode egentligen innebär.

2008-03-02 @ 00:04:51
URL: http://www.fanatiquefashion.com
Postat av: hedda

linda : :)
Madelne : Som vanligt när jag får beröm blir jag väldigt glad. Ditt beröm är osedvanligt bra - så tack!

2008-03-02 @ 20:58:30
URL: http://sorbonne.blogg.se
Postat av: sunniva

Herlig blogg!
Skjønt å finne noen som kan faktisk skrive om mote, kunst, inspirasjon og skjønnhet på en sånn måte! Snyggt!
That's fashion!

2008-03-02 @ 21:28:33
URL: http://www.thats-fashion.blogspot.com
Postat av: hedda

sunniva : Men tack så mycket! Vad intressant att du hittat till min blogg.

2008-03-03 @ 21:10:14
URL: http://sorbonne.blogg.se
Postat av: Paulline

Great Site. Useful info. I will surely check back soon.

2008-10-14 @ 08:13:58
URL: http://paulline.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback