Päls.

image934

image935

Det finns några ämnen som alltid diskuteras inom mode. Ett av dessa är päls. Grundfrågan är givetvis om man tycker att päls är acceptabelt eller inte. Personligen tycker jag att det är en svår fråga. Pälsindustrin är riktigt hemsk, och djur behandlas som produkter. Men om man väljer att inte bära päls, kommer frågan om skinn och kött upp. Är det okej att ha på sig ett par mockaskor och äta kött till lunch? Kanske bryr man sig lite och tycker att det finns större problem - i så fall vad? Dagens fråga är alltså :

Vad tycker du om att bära päls?
Fördelar eller nackdelar? Modeaspekten?

Kommentarer
Postat av: sofia dahlén

Köttindustrin är ju minst lika illa som pälsindustrin så jag ser inte poängen med att vara maninsk pälsmotståndare men äta kött eller bära skinn.

Jag prioriterar ekologiskt kött (och äter ofta vegetariskt), om jag köper päls eller skinn gör jag det i första hand second hand (fast tror inte jag har något i päls just nu faktiskt). Antingen tycker jag att man får vara konsekvent och inte konsumra några produkter från djur, eller så gör man en liten insats på varje ställe och låter bli att kasta sten i glashus.

På ett plan som är känslomässigt och inte moraliskt
kan jag dock ibland äcklas lite av att bära päls ibland. Men det beror på plagget.

Postat av: donnasandra

Absolut emot det! Är även vegetarian och undviker skinnprodukter!

2007-12-29 @ 19:07:09
URL: http://donnasandra.blogg.se
Postat av: Distressed

Jag är kluven. Modebranschen spottar ut det ena vackra plagget efter det andra av päls men jag personligen skulle aldrig våga bära något sånt plagg. Det skulle kännas konstigt och jag skulle känna mig som en björn. Men jag håller med dig om att det är ett ganska svårt ämne. Det finns både för och nackdelar. Jag tycker att denna hets att så fort någon visar tycke för att bära päls så blir denne påhoppad och jag tror inte att en enda person inte är medveten om hur djur behandlas men att starta med påhopp och liknande fungerar inte i längden heller. Människor är fria och väljer efter eget tycke. Men jag skulle personligen inte kunna bära en päls.

2007-12-29 @ 19:09:50
URL: http://distressed.blogg.se
Postat av: sorbonne

Sofia Dahlén : Du har helt rätt, och känslorna kring päls är verkligen motsägelsefulla. Känslan av äckel när det gäller att bära päls håller jag med om. Ibland blir det för mycket. Jag har ett par cuffs i kaninpäls som jag faktiskt inte kan bära.
donnasandra : Låter som om du verkligen tagit steg mot det.
Distressed : Så länge man har sitt eget val klart tror jag att man kan göra viss skillnad.

2007-12-29 @ 21:23:39
URL: http://sorbonne.blogg.se
Postat av: ELiiN

Vill hemskt gärna ha en päls, det är såå grymt snyggt! Men en fuskpäls absolut! Helt vintage också. Skulle aldrig i mitt liv kunna bära ett dött djur! Det är skam. Det är som att skylta med allt plågeri som djuret går igenom. Det är riktigt hemskt. Som sagt, snyggt men det ska vara fejk! Kram

2007-12-29 @ 21:31:48
URL: http://ohre.blogg.se
Postat av: Felicia

Sättet man behandlar djur är fruktansvärt,efter att ha sett en video där man flår en levande tvättbjörn har gjort mig darrig...Jag anser att kött och pälsindustrin är lika hemska,men en päls är snyggt.Ur modesyn så är det hett men om jag ska vara personlig är det bara hemskt!

2007-12-29 @ 22:52:25
URL: http://feliciastyle.blogg.se
Postat av: cicci

Mina känslor kring päls är entydiga och okomplicerade. Jag tycker att päls är ett fult plagg. Det är dessutom opersonligt, stillöst och tantigt. Päls sänder ut signaler som till stor del handlar om ytlig status.
Möjligen kan en äldre distingerad dam kan passa i det men INGEN under 60!!!
Djurrättsdiskussionen lämnar jag därhän.

2007-12-30 @ 00:20:28
Postat av: bella

Det jag tycker är jättetråkigt är att en person som inte vill bära päls och t.ex. skriver om det på hans/hennes blogg (mestadels hennes då) blir attackerad för att han/hon äter kött. Visserligen vore möjligtvis (man vet aldrig) saker och ting bättre om alla vore vegetarianer och alla avstod från päls och skinn och blabla... Världen skulle vara fulländad och allting sådant, ungefär, men jag tycker att människor ska vara glada över att vissa faktiskt undviker att göra saker/bära saker för att man vill värna om andra varelser. Jag skulle aldrig attackera någon för att han/hon tycker att päls är okej, för jag tycker att alla själva ska få bestämma i den frågan, men jag kanske har denna åsikt för att jag helt enkelt inte är jätteengagerad i djurens rätt. Jag skulle inte bära päls, för JAG tycker att behandlingen av många djur i av-med-päls-processen är hemsk, men jag kan fortfarande tänka mig att bära skinn och ovanpå det älskar jag kött. Trots detta har jag en åsikt i pälsfrågan, och det ska alla få ha.

Som alltid skriver jag kanske alldeles för långt. Ha. Hej!

2007-12-30 @ 02:37:06
Postat av: Jelena

Jag skulle aldrig bära päls. Framför allt inte äkta päls, naturligtvis, men jag går tom så långt att jag helst inte bär fusk heller (andra kan ju se det och tro att det är äkta, och att jag därmed tycker att det är ok att bära äkta, vilket jag absolut inte gör, så känns det ungefär...).
Tycker inte att det är snyggt, heller för den delen.

2007-12-30 @ 10:23:58
URL: http://styleiseternal.blogg.se
Postat av: Linnea

Det finns många perspektiv i den här frågan, och jag kan förstå många av dem, jag är alltså ganska tvistad. Men det jag vet säkert är att päls är för mig obehagligt. Tanken på att bära något som jag associerar till ett död djur är inte trevlig. Jag har svårt att röra vid päls, det får mig bara att tänka på att det en gång varit ett levande djur. På samma sätt är jag då negativ Förövrigt är det inte särskilt snyggt, jag kopplar det mest till äldre kvinnor med för mycket läppstift och tunga pälsar.¨

2007-12-30 @ 11:44:07
URL: http://linnealinneawebblogg.se
Postat av: Linnea

Oj, glömde skriva klart en mening, jag är negativ mot fuskpäls eftersom det fortfarande ser ut som päls. Visst, fuskpäls är kanske bättre, men att bära det innebär ändå att man bidrar till att päls blir allt trendigare, och det vet inte jag om jag tycker det är nåt bra.

2007-12-30 @ 11:46:40
URL: http://linnealinnea.webblogg.se
Postat av: sofia dahlén

bella: jag håller helt och hållet med dig. Min åsikt är inte att alla är hycklare om dom inte är antingen eller, hyckalre är tex. dom som gör som du (ite bär päls och äter kött) och samtidigt moraliserar (och typ mordhotar, det är den känslan man kan få) dem som bär päls. Men det är jätteviktigt att påpeka att det inte finns något som helst hyckleri i att vara mot päls men äta kött i sig, för då gör man i alla fall något. Precis som att jag gör något genom att försöka få tag på närproducerat kött och köpa second handpäls.

2007-12-30 @ 17:01:51
URL: http://www.conspicere.se
Postat av: sorbonne

Tack för kommentarerna, eller snarare debattinläggen :) Otroligt roligt att höra vad ni tycker!

2007-12-31 @ 19:40:02
URL: http://sorbonne.blogg.se
Postat av: Lisa

Problemet med päls är ju att djur föds upp enbart för pälsens skull. Djuren får sitta i bur hela sitt liv, för att sedan flås. De små kropparna slängs.
Skinnprodukter däremot kommer nästan uteslutande från köttdjur. Man tar hand om det mesta av djuret, kött, ben (gelantin), skinn. Och trots att jag inte äter kött själv, är det något som människor aldrig kommer sluta med.

Päls däremot, är en lyxprodukt som är helt onödig.

2008-01-02 @ 13:19:23
Postat av: estelle

Älskar bilderna, fuskpälsar ska man ha!

2008-01-22 @ 17:34:25
URL: http://estelles.blogg.se
Postat av: ebbe

Den översta pälsen är underbar, jag älskar den.

2008-02-04 @ 23:14:26
URL: http://lillebrorjonsson.blogg.se
Postat av: Anonym

vilka snygga pälsar
jag själv har ingenting emot äkta eller oäkta.
jag försöker respektera andras val

2008-03-01 @ 18:58:35
URL: http://cameliascloset.blogg.se
Postat av: Johanna

Jag själv skulle inte bära päls, men sen är jag vegetarian också. Jag är dock inte stenhård. Finns ett par skor i skinn jag verkligen, verkligen vill ha kanske jag efter övervägande köper dom. Eller om det finns ett tillfälle jag verkligen verkligen vill ha något med kött i. Då äter jag det efter övervägande. Senast var julskinkan en gång.

2008-03-05 @ 12:13:48
Postat av: FASHIONPICS

FINA BILDER

2008-03-05 @ 12:54:59
URL: http://fashionpics.blogg.se
Postat av: Anonym

it's like over a 100 of foxes skinned alive ...

It's no fashion

2008-03-25 @ 01:57:58
Postat av: celine

Jag tycker päls är sjukt men jag är inte vegetarian.

2009-02-23 @ 17:32:18
Postat av: Wilhelmastri

hey pete, great website, thanks so much for all your hard work on building and maintaining the wimpole therapeutics site. also thank you for your contribution to the clinic s magazine. keep up the good work.

2010-11-24 @ 09:25:56
URL: http://wilhelmastri.blogspot.com
Postat av: nike air force one

it comes to sneakers for the past few decades.

2012-01-19 @ 09:43:33
URL: http://www.nike-air-force-one.net
Postat av: monster beats studio

fait totalement parfait.

2012-01-19 @ 09:51:39
URL: http://www.monster-beats-studio.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback