Influenser.


[Philip Lim, you make my heart stay slim]

Förra helgen hade en av rubrikerna till ett blogginlägg kunna lydit "Sorbonne lämnar Stureplan - för söder". Det var precis så jag kände då. Söders lugna miljöer och väldigt trevliga människor kändes perfekt. Sommaren kommer alltså delas upp i dagar på Götgatan och kvällar i Kungsträdgården eller på ett av Birgerjarsgatans caféer. "Förändringens vindar blåser", som 50-talets skådespelare sa, med e-betoningar

Det här stycket skulle jag gärna börja med "rebellisk som jag är", men eftersom så inte är fallet, får jag börja annorlunda. Kanske fortsatte förändringarnas vindar blåsa. Och blåste in på modehorisonten. Så, när det gäller mode är jag inte särskilt lättpåverkad, i den meningen att jag faller för alla trender eller följer magazinen slaviskt. Men. När det kommer till en personer lyder jag minsta designer-vink. Miuccia Prada. Säger hon hög midja, säger jag högre. Hon vet vad stil är och jag tycker inte att man kan göra annnat än att influeras av en sådan person. Nu, för ett par veckor sedan, uttryckte hon att hon hade tröttnat på päls och att kollektionerna bara skulle innehålla fuskpäls. Rimligt, med tanke på allt elände i världen. Plågade djur, plågade människor och hungerkatastrofer. Vi kan i alla fall börja stryka lite från listan.

Därför ger jag nu upp päls och skinn. Det enda som ursäktas är mocka eftersom att det är ett material större än allt annat. Jag är inte ultra-konservativ i klimat [eller snarare katastrof]-frågan, men jag är i alla fall human.

Kommentarer
Postat av: veronica

När jag var vegan (är vegetarian nu) var det ett rent helvete att hitta snygga saker (skor framförallt, väskor finns ju på H&M i konstläder och dylikt). Jag använder skinn nu. Päls däremot har jag aldrig och kommer jag aldrig bära.

Postat av: sorbonne

veronica : Jag tycker att canvas är ett väldigt bra alternativ och även snyggt konstläder. Jag behöver inte direkt skinn, mocka är mitt stora problem..

2007-04-13 @ 20:37:08
URL: http://sorbonne.blogg.se
Postat av: veronica

jo, fast det är bättre att sluta äta kött än att sluta använda skinn & läder om man vill vara etisk & eko. :)

2007-04-14 @ 18:59:46
URL: http://fashionette.wordpress.com
Postat av: sorbonne

veronica : Det tror jag beror på hur man ser på saker och ting, jag tror att det man tycker känns bäst är det som också är bäst. En person kan faktiskt förändra världen, och det ska väl göras grundat på den personens tro. Men till mitt försvar måste jag säga att jag just nu äter mer fisk än kött ;)

2007-04-19 @ 15:33:31
URL: http://sorbonne.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback