Taschen.

image838


Mitt liv är i huvudsak kontrollerat av en sak - inspiration. Oavsett tidpunkt eller mentalt tillstånd så är inspirationen livsviktigt. Utan den kan jag inte exsitera, och de få gånger jag blivit nollställd har varit outhärdliga. Skulle vi vara i sjuttiotalets Amerika skulle jag kalla det 'soulfood' i brist på ett bättre ord. Men det är faktiskt lite det det är. Med bara yta och glans urholkas själen. Inspirationen fyller det hålet. Konst och litteratur är två stora delar av mitt liv och de senaste åren har även mode, stil och design funnit en plats där. Därför glädjer det mig att
Taschen kombinerar de olika delarna.

Taschen gör inspirationsböcker av högsta kvalitet. Formatet, innehållet och upplägget är oerhört tilltalande och är bilderböcker för de som passerat dagisstadiet. En av deras linjer är 'icons' som täcker personligheter som Audrey Hepburn och Marlene Dietrich, som på bilden. 'Icons' finns även i inredningstema som täcker diverse klassiska stilar. Självklart finns det många fler linjer och böcker att gå igenom, bland annat tema böcker med konstnärer eller stilar.

Var : I Stockholm finns en del titlar på Uraban Outfitters och Press Stop på Götgatan. Hemsidan har en webbshop men jag har personligen ingen erfarenhet av den. Ska du till Paris säljs en del på torget utanför Centre du Pompidue och det finns dessutom en butik. Moderna Muséet har några titlar konstböcker från förlaget.
Varför : Ett ord - 'soulfood'.
Hur : Konstant inslag i skåpet, i skrivbordslådan eller med i väskan.

Kommentarer
Postat av: Elin

Jag håller med dig - inspirationen är verkligen viktig. Jag känner mig så nere när jag är oinspirerad, och så känner jag en så otrolig glädje när jag är inspirerad. Den där boken låter bra, mycket bra. En inspirationsbok skulle jag behöva minsann :)

Postat av: Ida

Hej!Har verkligen fastnat för din blogg. Tycker att du skriver så bra och jag känner igen mig i så mycket. Håller med om att inspirationen är viktig. Jag är nästintill beroende av den. Det är ju otroligt vad mycket som kan inspirera. Hur ljuset faller på saker och ting, formen av en husfasad, helheten, detaljer. Well well. Tack för en bra blogg!

2007-09-22 @ 22:43:57
Postat av: Dashy

Åh, tusan vad du träffar rätt då du skriver om hur viktig del inspiration spelar i tillvaron. Jag känner så igen mig. Själv har jag Atgets Paris från just Taschen här hemma och den är helt underbar, fylld av vackra stadsbilder. Om jag inte missminner mig har jag fler bildböcker från samma förlag i bokhyllan någonstans.

2007-09-22 @ 23:50:25
URL: http://dashy.webblogg.se
Postat av: sorbonne

Elin : Jag tror många är väldigt beroenda av inspiration, och Taschens böcker fyller ett visst behov :)
Ida : Jag blir verkligen glad av att du skriver att jag skriver bra, att du känner igen dig och att du tycker att bloggen är bra. Det värmer så enormt! Tack, tack, tack för att du uttrycker dig så ! Och jag känne ri gen mig jag med - miljö och omgivning kan också inspirera enormt.
Dashy : Det låter som om du har några riktigt bra titlar från Taschen - Parisboken låter otrolig !

2007-09-23 @ 10:08:57
URL: http://sorbonne.blogg.se
Postat av: Mathea

Taschenbutiken, visst ligger den ungefär vid quartier latins? Eller det kan vara jag som minns fel, men jag är ganska säker på att jag var där inne, men det var längesen och jag kom inte på förän i efterhand att det var Taschen, hehe. Köpte en jättefin bok med filmposters från 50talet där!

2007-09-23 @ 15:54:19
Postat av: Olivia

åh, vad jag blir sugen på att inhandla den boken. min syster ska ju flytta nu så inredningsboken blir perfa som inflyttningspresent ju!

2007-09-23 @ 16:26:56
URL: http://pluie.blogg.se
Postat av: Sigrid

jag håller med dig. är du i sverige nu? vilken skola går du i?

2007-09-23 @ 17:07:23
URL: http://sigrid.webblogg.se
Postat av: sorbonne

Mathea : I Quartier Latin finns en bokhandel som är realtivt känd; den kan mycket väl ha flera titlar. Men Taschenbutiken kanske ligger där också - jag har tyvärr inte adressen i huvudet. Postersboken låter underbar!
Olivia : Det låter som en underbar present - en av mina närmaste vänner fick Audrey Hepburnboken av mig när hon fyllde år :)
Sigrid : Ja, jag är i Sverige men min skola avslöjar jag bara per mail :)

2007-09-23 @ 17:17:12
URL: http://sorbonne.blogg.se
Postat av: Amanda/sillycrimes

Jag har Taschen's Frida Kahlo och Gustav Klimt. Tanken är att samla alla konstnärsböckerna :)

2007-09-24 @ 20:15:38
Postat av: Mikaladina

Really enjoy your website. Thank You.

2009-07-06 @ 12:47:08
URL: http://mikaladina.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback