Fur.



Idag promenerade jag runt i Vasastan, stannade till på Saturnus och gick sedan Birgerjarlsgatan tillbaka till Sturegallerian. Överallt var för mycket folk. Och för mycket fakepälsar. Jag har tänkt lite på det här med päls. Jag tror nästan att jag föredrar päls före imitation. Det känns så mycket ärligare. Att bära någonting som kan vara fantastiskt vackert men moraliskt omdebatterat - utan att veta var man står i frågan - känns lite falskt. Det är motsägelsefullt att vara emot päls och fortfarande bära den som liknar det. Samtidigt måste jag sätta det här i perspektiv. Mina modeprinciper är väldigt hårda och jag vill inte bli missförstådd. Personligen bär jag inte politiskt laddade symboler men vid det moraliska, som päls, omvärderar jag lite - vilket i sig är nästan mest motsägelsefullt av allt. Det är en riktigt svår fråga som jag önskar att jag kunde banalisera och göra till en ja eller nej fråga utan konsekvenser.

Kommentarer
Postat av: Stina

Jag bär gärna äkta päls - men inte nyproducerad. Fejkpäls ser oftast bara fejk ut. Det är sällan snyggt. I alla fall inte kedjornas billiga varianter.

Postat av: Linda

Jag har aldrig förstått det här med fejkpäls. Många som bär det är ju helt emot vanlig päls... Hur kan man då bära fejkpäls? Det måste de väl ändå förstå att köper man (och hyllar) (fejk-)pälsen så lever pälsindustrin gott på det. Så de bidrar ju verkligen till ett uppsving för pälsindustrin trots att de bär fejkpäls. D.v.s. för att säga det enkelt, de plågar djur när de bär fejkpäls.



För när det gäller ett sådant här plagg, som ju ska se ut som något från ett dött djur, kan man ju inte komma undan. Päls som päls. Det är inte riktigt samma sak med skor i syntetmaterial som ser ut som skinnskor.



Själv är jag inte så där anti päls som många är. Jag äger inte något plagg i päls (det är ju inte direkt billigt, sedan är det inte min stil rent utseendemässigt), men har inget emot sådana som gör det. Dock så har jag blivit så trött på alla modebloggares hyllning till fejkpälsen när de avskyr pälsindustrin. Hur dum får man vara?



(Detsamma gäller ju så klart second hand med förresten.)

2008-10-25 @ 23:05:00
Postat av: Cecilia

Jag förstår inte riktigt den här hypen kring päls och fuskpäls. Jag erkänner att jag själv köpt en fuskpälskrage nyligen, men fuskpälskragar har jag burit de senaste sju åren så det är ingen ny trend jag hakar på. Men som allting som blir hypat ska pälsen nu bäras av ALLA. Jag har tröttnat. Det är ungefär som skinnjackan för några år sedan - alla skulle bära den, man kunde se gäng med fem tjejer som alla bar ungefär likadana jackor. Nu kan man se gäng med fem tjejer som ALLA bär päls eller fuskpäls. Och det som är så otroligt märkligt är givetvis inte att de hakar på hypen, utan att så många plötsligt tycker att det är okej att böra något som för inte länge sedan förkastades som något fruktansvärt. För bara något år sedan blev ja-sägare till päls påhoppade. Nu ska det vara päls. Var ligger medvetenheten?

2008-10-25 @ 23:15:50
URL: http://voix.blogg.se/
Postat av: Klara

Jag kan förstå hur man kan vara emot riktig päls, men att bära fejkpäls. Jag anser att det är bra att välja alternativ som är bättre, om det ändå finns.

2008-10-26 @ 00:41:21
URL: http://klarara.blogspot.com
Postat av: Hedda

Stina : Secondhand känns lite som ett undantag.

Linda : Ja, det är väldigt motsägelsefullt.

Cecilia : Du har rätt i din frågeställning.

Klara : Fast å andra sidan - skulle vi välja allt som var tillgängligt som är mindre tvivelaktigt skuylle vi i slutändan så samma resultat.

2008-10-26 @ 17:04:12
URL: http://sorbonne.blogg.se/
Postat av: Ms Shallow

Päls: så här tycker jag.

- Totally agree with you om falskheten bland alla tonåriga modebloggerskor som bär fuskpäls- det sänder ut exakt samma signaler. Att de om inte förstår det? Antar att alla chevresallader de äter slagit ut några hjärnceller.

- Människor är en högre stående ras än djuren. Så är det bara. Därmed inte sagt att det är motiverat att behandla djuren illa (verkligen inte) men själva grundprincipen att bära päls tycker jag därför är okej. Precis som att äta kött. Det som inte känns så kul nu är att pälsen skaffas på ett sådant fruktansvärt sätt.



Låt människorna gå i päls! Herregud. Jag skulle aldrig göra det, tycker inte om att hänga döda djur kring min kropp, men jag har inga problem med att andra gör det. Grejen är bara att man måste förbättra villkoren för hur man "gör" päls.



























2008-10-27 @ 11:26:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback