Mode.

image990

Jag har tänkt mycket på synsätt och värderingar på senare tid. På gränser och gränspressande. På hur mitt sätt att se på kläder skiljer sig mycket från de flesta i min omgivning. Reflekterat över hur min modeintresse och stilintresse påverkat mig. Fått mig att se saker annorlunda.

Det mest uppenbara är att jag är fantastisk kritisk. Mot stilar, mot plagg och vad som är mode. Den generella uppfattningen verkar vara att mode är det som publiceras i svenska tidningar, till och med dagstidningar. På den punkten håller jag inte med, jag blir till och med upprörd. Jag tycker att det svenska modeväsendet, på skribentnivå, till stora delar domineras av masskonsumtion och kopierande av utländsk press. Dessutom ska mode vara tillgängligt för alla. Där förloras hela poängen. Mode är otillgängligt. Det handlar inte om konsumtion utan om en själslig uppfyllnad som liknar den konstnärliga; att uppfyllas av ett plagg utan att behöva ha det i sin ägo.

Jag måste även reflektera över journalistiken när det gäller stil. Konceptet "Sno stilen" [jag förmår knappt att skriva orden] är helt vedervärdigt. Att man skulle kopiera eller efterlikna någonannans stil är främst ett tecken på osäkerhet om vem man är. Osäkerhet i sin personlighet. För det andra är det omöjligt att genomföra. Stil är att en aire av personlighet genomsyrar allt man gör. Kläderna är en reflektion, stilen sitter i handlingarna.

Jag skriver att jag är kritisk. Mot plagg och stilar. Det är den del av mig som är ytlig, den som inte uppslukas av plagg som jag bara ser på bild. Den som är fördömande. Den som dömer någon efter hur personen i fråga klär sig. Men. Jag har lärt mig något på senare tid. Jag dömer inte mina vänner och jag dömer inte de som inte är verkligt modeintresserade. Jag dömer de som man kan föra en disskussion med. Inte de som bara tycker om kläder. Jag tycker den skillnaden är viktigt, och jag tror och det är den skillnaden som gör att den svenska modejournalistiken tillåts vara så enkelspårig och härmande som idag. För det är inte modejournalistik. Det är konsumtionsjournalistik och trendjournalistik.

Jag vill inte leva i ett land där allt är totalt tillgängligt för alla. Det är gränserna som utvecklar mer än den totala tillgängligheten. Att lära sig uppskatta mode är inte något som sker bara man öppnar en papperstidning. Det kräver tid, ansträngning och övning. Det är inte lätt, och det ska inte vara lätt.



Apropå mode i papperstidningar. Jag har inget emot att man älskar kläder. Men kalla det vid sina rätta namn. Plagg. Skor. Väskor. Inte mode, och verkligen inte stil. Men det kan vara underhållande, I'll grant you that. Motsägelser.

Kommentarer
Postat av: olivia

fyfan vad bra du är!

Postat av: hedda

olivia : haha, bästa kommentaren på länge!

2008-05-11 @ 17:26:37
URL: http://sorbonne.blogg.se
Postat av: Linda

Underbar läsning som alltid. Samtidigt blir jag fruktansvärt nyfiken på din stil ser ut. Och: fastän jag inte vet hur du klär dig etc så är du en stor inspirationskälla, rent mentalt.

2008-05-12 @ 12:14:20
Postat av: Hedda

Linda : Nej, du har rätt - jag har inte visat speciellt mycket outfits på det senaste halvåret. Över den tiden har min stil verkligen ändrats. Men jag tror det är svårt att fotografera det man bär, eftersom det är så mycket bättre i verkligheten. Och som alltid - den respons jag får från dig är fantastisk!

2008-05-12 @ 14:59:05
URL: http://sorbonne.blogg.se
Postat av: Sanna

Hedda som vanligt ett genomtänkt inlägg, men jag tror att man måste se skillnad på de som ser trender och de (som du) som ser mode.
Trender är precis som du säger köphysteri, och ger ofta unga tjejer så svåra val genom att man alltid i Sverige ska hänga med och vara på.
Detta spinner media på i det här landet också, konsumtionsjournalistiken är avskyvärd. Här skriver man vad som är inne och ute som om det ligger till dessa få personer att bestämma hur unga ska tycka och tänka.

Självklart fanns det trender redan då jag var ung men inte den här köp hysterin och släng trend som är nu, den är för mig rent avskyvärd.
Mode ska vara ngt vackert ngt att njuta av, Vouge blev ju känd på sina otroliga sk.moderepotage för att det var konst som verkligen visade kläderna.
Idag kan man öppna vissa tidningar och bara se modellerna och sen står det vad plagget kostar, fast man inte kunna se det helt (har du tänkt på det någon gång) ganska lustigt egentligen vad är det dom säljer en STIL eller PERSON för plagget syns då inte **ler**

Stil för mig är dock, när ngn hittat det dom trivs i, och på dessa personer kan man oftast se det genom att dom blir ex. kvinnliga i allt dom tar på sig eller också bara allmänt coola i allt och då kan dessa personer bära samma kläder men visa de olika stilarna dom faktiskt har.
Nä nu blev det långt inlägg men du får en att börja fundera tänka på helt andra sätt Du är fantastisk och bara 16 år vilket jag talar om för mina väninnor att de bara måste in och läsa dina inlägg för dom är mogna och läsvärda och ger mkt.
PS bli inte för kritisk, se allt från din sida och fortsätt med det, ski?
menar strunta?(får inte svära för barnen mina**).. i vad folk gör och tycker så kommer Du gå fantastiskt långt
Kram

2008-05-12 @ 15:52:43
URL: http://sannasegna.blogg.se
Postat av: Charlotte

Fantastiskt bra skrivet! Rysningar! Har tänkt på det här så många gånger själv men aldrig formulerat det. WOW!

2008-05-13 @ 18:38:50
Postat av: hedda

Sanna : Jag tappar andan när jag läser vilka fantastiska tankar du lägger ned för att dels reflektera över mina ord men också berömmer mig !
Charlotte : Jag blir helt overwhelmed över dina ord!

2008-05-13 @ 19:51:37
URL: http://sorbonne.blogg.se
Postat av: majsan

Acne-dojjan!

2008-05-14 @ 20:28:11
URL: http://justafuckingblog.blogg.se
Postat av: Veronica

Vad glad jag blir av att du börjat blogga igen, fick lite abstinens där. Du skriver så himla bra!

- Veronica/Fashionette

2008-05-14 @ 21:42:24
URL: http://fashionette.wordpress.com
Postat av: Hedda

Majsan : De är hemska! Men jag låter det passera eftersom att det är Chloé som bär dem ;)
Veronica : Och att jag återfunnit din blogg blir jag mycket glad över!

2008-05-15 @ 14:39:42
URL: http://sorbonne.blogg.se
Postat av: Alice

du skriver verkligen så bra!!! synd att vi bara hann hälsa snabbt i torsdags :)

2008-05-17 @ 14:11:02
URL: http://aliceg.blogg.se
Postat av: Edvardadele

Great site. Keep doing.

2008-11-24 @ 14:07:34
URL: http://edvardadele.20six.fr

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback