Elegance is refusal.

image977

Samtidigt som jag föraktar okunskap, kan jag inte låta bli att fascineras av en viss sorts vägran att anpassa sig. Till stor del är kunskap ett sätt att se saker i nya vinklar och anpassa sig till dessa. Frågan som eggar mig är - vad händer om man låter bli att utvecklas i ett utrymme?

För några dagar sedan såg jag ett repotage om Giorgio Armani. Han blev  interjuvad av en amerikansk journalist som i sin tur reflekterade över hans plagg. Men detaljen som jag lade märke till var att trots trettio år inom mode, som är en interntionell branch, talar han inte engelska. Han använder sig av en tolk som förmedlar hans ord till journalisten. Det är den här sortens vägran som blir något helt annat i klädsammanhang. Ord är inspiration och uttrycksmöjligheter. Följden av att kunna få språk blir alltså att man lever i en låda. Jag antar att man tänker innuti lådan istället för utanför och det här medför att man kan bli långt mer utsvävande än de som redan har kunskapen. Vet man inte svaren triggas sökandet. Det är som att välja att leva spartanskt - man pressar de material man har hårdare och når därför mer. Samtidigt är svaren i sig själva otroligt utvecklande och kan leda till något annat, längre tankegångar.

Kanske är det så att gränsen mellan kunnande och okunskap som pressar människor och skapar nya förhållanden i sättet att se saker. Kanske är det konstanta strävandet från en plats mindre utvecklande än det att stå kvar och vänta på effekterna i vissa fall.

Kommentarer
Postat av: French Kisses

det är just sådana inlägg som får mig att läsa din blogg. Du är vis och så himla klok att jag håller på att sprängas. Vi borde ha fler bloggare som är som du. Gällande giorgio så tror jag att jag hade nog gjort samma sak. språk är en stor del av oss. det förmedlar inte bara ursprung utan också en identitet. En känsla. Att under sina 30 år fortfarande ge intervjuer på italienska är fantastiskt. Att inte ge för det engelska liksom. Jag tycker att det blir mer spännande. Mer exotiskt. Mer än själv. Varför försöka vara som alla andra när man kan vara som en själv? Kram min vän!

Postat av: Hedda

French kisses : Jag blir helt skakig när du skriver så, jag vet inte riktigt hur jag ska reagera på si fina ord. Tack! Massa kramar!

2008-04-09 @ 21:13:43
URL: http://sorbonne.blogg.se
Postat av: Caroline

Helt underbar päls!

2008-04-10 @ 14:04:18
URL: http://carolinelidman.webblogg.se
Postat av: French Kisses

ingen anledning att behöva bli skakis. du förtjänar alla fantastiska adjektiv som en människa kan komma på. fortsätt bara så som du gör. du kommer att komma långt! :)

2008-04-10 @ 17:16:41
URL: http://frenchkisses.blogg.se
Postat av: Hedda

French Kisses : Återigen överöses jag med adjektiv. Tack - det är fantastiskt att någon tror på min framtid.

2008-04-13 @ 10:08:54
URL: http://sorbonne.blogg.se
Postat av: Jonlouise

nice site keep it up ok

2009-05-14 @ 07:57:46
URL: http://jonlouise.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback