Första oktober.




Det fantastiska med den parisiska modeveckan är att den visas inne i Louvren. Kontrasten mellan de ljusa stenväggarna och klädernas skulpturella karaktär är givetivs fantastisk.





I ett försök att ta mig till Marc Jacobs affär i Palais Royal råkade jag ta fel metrouppgång. Den ledde upp till den del av Louvren med den mindre pyramiden. Under jorden, där jag befann mig, utspelar sig modeveckan. Jag insåg det inte fullt då, men från Sephora [som underligt nog finns inne i Louvren] lyckas jag ta mig till kärnpunkten - hallen utanför visningsområdet. Givetvis är det något av en helig plats om man är i Paris, det är modevecka och man överhuvudtaget tagit en Vogue. Utan presspass försöker jag komma in på visningsområdet. Det misslyckas då vakterna stänger av ingången när visningarna börjar. Istället går jag till presscentret, alltså där journalisterna rapporterar genom ett stort antal Macs och trådlöst bredband.

Utanför står en vakt som varken kan engelska eller förstår min något limiterade franska. Han ber om presslegitimation och givetvis har jag ingen. Istället tar jag upp mitt idkort med en bild på ett femtonårigt jag och ett tydligt födelsedatum. Han förstår absolut ingenting och släpper in mig. Jag sätter mig utanför Kusmimontern [se bild fyra] och dricker det absolut fantastiska detox téet. Brevid mig sätter sig två ryskor. Jag börjar tala med dem och det visar sig att den ena jobbar på ryska Elle och visar både bild på sig själv och ett editorial hon har stylat i sagda tidning. Efter en stund in i samtalet undrar hon om jag ska på några visningar, vilket jag medger att så inte är fallet. Efter det frågar hon om jag vill ha visningsinbjudningar. Efter det ger hon mig backstagepass och visningsinbjudan till Sonia Rykiel. Fullkomligt otroligt och fantastiskt - men jag kan inte närvara. Förkrossande. Det var dessutom fyrtioårsjubiléet. Men, ytterligare visningsbiljett ges. Till Barbara Bui i carrousel du louvre klockan tolv. Jag var där.


Del två av min parisiska modeveckeupplevelse kommer inom kort och innehåller visningsbilder.


Kommentarer
Postat av: L

varför får du vara med om sånt här?!??!?!?!? :O haha

Postat av: Hedda

L : It's spelled luck ;)

2008-10-08 @ 18:29:45
URL: http://sorbonne.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Min dröm är att närvara vid en Sonia Rykiel visning. När jag bodde i Paris och vi skulle på bio visade vi upp vad för kort som helst där det stod vårat namn så fick vi rabatt. De är ju som sagt niga höjdare på engelska så det är ju lättare för dom att bara köra på :).

2008-10-10 @ 14:44:34
URL: http://alexandrasfavoriter.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback