Bookish.


I New York hängde jag lite på Barnes & Noble och tittade på böcker. Jag tycker nästan lika mycket om böcker som jag tycker om väskor. Båda dök upp som föremål för min beundran ungefär samtidigt. Doften av böcker, eller snarare papper, förtrollar alltid mig. Möjligen är det därför jag alltid bär parfymer som doftar lite dovt. Jag kan föreställa mig att det är form av doftöverföring från min sida. Förutom kring min personliga doft så reflekterar jag ofta över hur böcker förändrar mig. För en kort intensiv stund är världen lite mer tvåspårig. Det verkliga och det jag föreställer mig. Här är de senaste böckerna att uppta mitt intresse.

The history of love av Nicole Krauss.
Den handlar om så mycket och har så många sidospår att det är lite svårt att beskriva. Språket är väldigt vackert och väldigt amerikanskt. Långa passager om iakttagelser som både är välbeskrivna men samtidigt igenkännliga. På det där sättet att det känns lite i hjärtat. Ni känner igen känslan.

- The secret history av Donna Tartt.
En ännu bättre bok. Flera hundra välskriva sidor. Utspelar sig i amerikansk collegemiljö - någonting jag alltid varit svag för. Preppy är fantastiskt. Nämnda bok handlar om några individer på ett Vermont-college som isolerar sig från resten av skolan. De har en huvudlärare som lär dem allt om grekiska och de andra kurserna de tar för sin 'Classics'-examen. Huvudpersonen kommer från Californien och är den enda som egentligen umgås med den resterande delen av colleget och som har en modern tidsuppfattning. De andra lever i en obestämd tid och utan uppfattning om omvärlden. Det är fascinerande eftersom det är tecken på extrem nonchalans - något som aldrig är tråkigt att iaktta. Förutom den nonchalanta tonen så cirkulerar handlingen runt mord, bakomliggande gräl och generell dekadens.


Och till er som inte läser böcker. Som alltid är Nylon bäst, men förstår ni franska är Numèro och Jalouse the way to go.

Kommentarer
Postat av: sunniva

Tenk så mycke klokhet och vakrasaker som står i alla verdens bøker.

Når jag blir vuxan ska jag ha mitt egent bibliotek, det ska vara fylld med bocker från hela varden!

Du ar vakker! Kolla min blogg ar du snall...



live life, have a bless.

Postat av: Hedda

Sunniva : Absolut kan jag kolla i din blogg!

2008-07-26 @ 12:19:52
URL: http://sorbonne.blogg.se/
Postat av: Amundmona

Nice site, regards from the netherlands!

2010-02-11 @ 12:20:13
URL: http://amundmona.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback