Sällan.

image981

Sällan tycker jag att nitar är snyggt. Det representerar en revolt som kommit av sig och sedan blivit till något som säljs överallt till konsumenter utan tankar på att det representerar våld. Jag har svårt för när trender tar sig över gränser som egentligen inte borde exploateras. Jag kan inte bära plagg jag inte står för. Det jag bär representerar en del av den jag är och hur jag är. Saker som associeras till vapen och krig fungerar inte. Nitar är en gränsfall och som Missoni bär det ovanför går det bra. Inga spetsiga kanter, blandade storlekar och i mässing.

När jag ändå är på ämnet trender. De äcklar mig lite. De är som masspsykoser. Förtrollar tusentals människor under en kort tid för att sedan lämna dem sökandes efter något nytt. Jag förstår inte den konstanta längtan av att passa in och tillhöra något. Det är sällan mallarna får oss att utforska oss själva och se vilka vi är, men om vi väl gör det är det mycket svårare att vara fastkedjad och bryta sig loss än att aldrig varit låst alls.

Kommentarer
Postat av: Madelene

Du har helt rätt om trender! Jag känner mig inte påverkad av trender på en vill-ha nivå, tack och lov, men det händer att man dras med i beundrandet. Den känslan äcklar mig lite. Shopping som en tidsfördrivande aktivitet gör det med, vulgärt.

Postat av: Frida & Fabulous

Vilket hår! Trender är en form av beroende, och man söker alltid en ny kick!

2008-04-15 @ 15:56:24
URL: http://fridafabulous.se
Postat av: Hedda

Madelene : Vulgärt är verkligen talande, och passar i sammanhanget.
F&F : Mhm, så är det.

2008-04-15 @ 16:54:54
URL: http://sorbonne.blogg.se
Postat av: Sanna

Jag gillar Trender i den mån att jag, kan se, försöka hitta det lilla som kan förändra min "gamla" outfit,.
Däremot förstår jag inte mig på att följa allting slaviskt som många gör, att alltid måste ha det senaste och dyraste för att visa upp och vara med och" tillhöra".
Jag hoppas att varje människa inser vad dom är värda, utan alla inköp och slaviskt följande av modets trender, utan hittar det som passar dom själva. Man är alltid vackrast i det som man mår bra och trivs i, och som jag sagt tidigare tycker jag att det är så förb...t tråkigt att se ut som alla andra. Hitta det Man tycker om och bry sig inte om vad andra har eller tycker om det.

2008-04-15 @ 17:42:45
URL: http://sannasegna.blogg.se
Postat av: Pauline

Jag avskyr trender. I alla fall de trender som går till överdrift och som varenda människa i stan snappar upp. Så är det ju här i Stockholm. Modebloggare snappar upp trender från runways och skriver om dem, liksom klädkedjorna massproducerar dem. Lika fort som trenderna kommer, försvinner dem. För hur kul är det egentligen att gå runt och se ut som alla andra? Och synd är ju det, om man verkligen gillar en trend. Jag håller med dig fullständigt. Att trenden efter en tjatig tid bara försvinner, är ju hur tråkit som helst. För då är det plödsligt INTE ok att "bära" trenden. Jag tycker det är löjligt att vi svenskar är så rädda för att sticka ut lite och ha en egen stil. Att många är tvugna att läsa om vad som är "inne" för att känna sig rätt är tråkit. Jag gillar kläder med blommor på, och har gjort väldigt länge, man bara för att det nu blivit en trend gör det att jag blir lite avvaktande.. För nu går ALLA runt med dessa blommkläder. Och jag ser genast ut som någon som bara har följt strömmen och inte har någon egen fantasi. Jag är ingen som vill sticka ut allt för mycket men jag gillar ändå att ha kläder som inte alla har. Det är dörför jag gillar New York och Paris så mycket. För där kan man ha en egen stil men på samma gång känna att man kan bära trenderna utan att smälta in i mängden för mycket!

Älskar din blogg och dina synpunkter btw!

2008-04-17 @ 08:43:09
Postat av: olivia

åh, jag inser nuuu hur mycket jag saknat dina inlägg. åh!

2008-04-18 @ 15:18:35
URL: http://pluie.blogg.se
Postat av: Hedda

Sanna : Jag tycker grejen med att hela tiden vilja ha något nytt, känns lite gammal. Att utnyttja det man har och pressa gränser är mer intressant. Och det du säger om dålig självkänsla - självklart spelar det in i trendresonemanget.

Pauline : Paris tillåter större frihet eftersom det finns så många människor. Den bästa stilen är den som innehåller klassiska element, uppdaterade. I alla fall ofta.

olivia : Haha :)

2008-04-18 @ 16:02:50
URL: http://sorbonne.blog.se
Postat av: Clara

oj, jag har aldrig tänkt på vad olika trender symboliserar, till exempel nitar. det kanske man ska göra mer.

mm, det här med trender är inte lätt. jag blir mest rädd när jag tänker på att jag kommer tycka mina kläder är fula i framtiden. så är det ju alltid, man tittar på ett gammalt foto och förvånas över sina kläder. ändå kände man sig snygg då. det är så konstigt.

2008-04-19 @ 10:04:39
Postat av: Anna

Det som äcklar mig är inte trenderna i sig, utan att trendcyklerna bara blir kortare och kortare och konsumtionshetsen kring dem. Kan bara tänka mig hur mycket blommigt det kommer finnas på bloppisarna i aug-sep, haha.

2008-04-19 @ 14:41:01
Postat av: Stina

Jag håller med dig, överhypade trender som varar typ 1-2 månader förstår jag mig verkligen inte på. Men, jag tycker också att trender är intressanta då de presenterar nya sätt att se på plagg.

2008-04-19 @ 18:09:20
URL: http://rubia.se
Postat av: catharina

Själv blev jag så trött på det här med Acne-jeansen...
Har sedan i höstas letat efter ett par snygga bootcut-jeans som sitter bra på mig. Tyvärr (?) är det utav de märken jag kan få tag på endast Acne som passar min kropp, Diesel mm korvar sig bara fram..! Iallafall, när Acne fått in ett par köpte jag dem samma dag. Sen läser jag på alla bloggar hur alla går KRÄJSY på de sabla jeansen och till och med lägger ut sina Tube Lena på bloppisen för nu var de inte hetast längre. Jag tycker att LUv är skitsnygga, men jag tycker att Tuben också är det, liksom Hexen... Därför sparar jag mina jeans eftersom jag vill kunna variera mig. Jag har aldrig gillat mönster speciellt mycket, men pga av all fantastisk styling i (utländska) tidningar har jag fallit för blomtrenden och köpt klänning och kjol (Acne) i det jättefina mönstret. Men jag kan inte riktigt glädjas över köpen för det hypas så mycket... Får skyla mig själv när jag köper sånt som "alla" kan få tag på, men ska jag låta bli att köpa sånt som jag i grund och botten tycker om och vill använda.?! Likväl som man måste kunna ställa sig utanför trender måste man kunna anamma trender/mönster/whatever och sedan skita totalt ifall andra hypar det. Jag tänker behålla mina blommor för eftersom jag köpte dem pga en skärning jag gillar så vet jag att de kan fungera om tre fyra år också. Som tur är..!

2008-04-20 @ 08:59:09
Postat av: Felicia

Åh men vad fin den klänningen var.Håller med dig,har jättesvårt för nitar,men det är kanske mest för att jag tycker att de representeras av en musikkultur som många kallar emos och poppare.Jag tycker inte att tex nitskärp är snyggt,men som ovan är det vääldigt fint.

2008-04-20 @ 09:58:18
URL: http://feliciastyle.blogg.se
Postat av: Hedda

Clara : Det är viktigt att inse vad det man bär innebär, och därför är det intressant att reflektera över, tycker du inte?
Anna : Du har faktiskt helt rätt i att trendcyklerna blir kortare, och visst skrämmer det även mig.
Stina : Jag tycker faktiskt inte att trender representerar nytänkande, utan likatänkande.
Catharina : Ibland kan det vara fantastiskt roligt att vara jättetidig med trender, men när det är saker som Acnejeans och blommor förstår jag att det är frustrerande.
Felicia : Ja, då är du lite som jag :)

2008-04-22 @ 18:20:32
URL: http://sorbonne.blogg.se
Postat av: Ingehelena

Very nice website !!! i just surfed by...keep up the good work ! fussball

2010-01-21 @ 09:14:20
URL: http://ingehelena.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback