Annie Leibowitz.

image962

För några nätter sedan, strax innan jag skulle sova, tiitade jag på en dokumentär om Annie Leibowitz. Jag har alltid varit väldigt kritisk till fotokonst eftersom att jag tycker att den skändar det andra som är konst. Det som faktiskt är skapat och format av människohänder. Men dokumentären ändrade allt. Det är sällan jag blir berörd av dokumentärer eller teve överhuvudtaget men kraften i fotografierna, och tankarna bakom var överväldigande. Det framgick så tydligt att fotona inte var konsten, utan förevigade konsten. Ögonblick som passera. Nuet.

Något jag fascinerades av är att hon växlar mellan kommersiella bilder på berömda människor i Vanity Fair, låter en viss yta skrubbas bort på samma människor i Rolling Stone och försök att fånga dans på bild. Det är fantastiskt eftersom att det speglar varje människas inre. Man är allt, eller ingenting alls.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Såg också dokumentären, den var verkligen fantastisk!
Brittiska Harper´s Bazaar(mars) har en kort artikel om henne, om du är mer intresserad
trevligt att du är tillbaka

2008-03-08 @ 09:55:10
Postat av: Hedda

- : Åh, tack för tipset!

Postat av: Linusalicia

Great .Now i can say thank you!

2009-12-09 @ 12:28:44
URL: http://linusalicia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback