Paris Modemuséeum.

image532

image527

Finns det någon annan stad som skulle kunna rättfärdiga ett modemuséeum rymt i en otroligt vacker och gammal stenbyggnad förutom Paris? I vilken annan stad skulle de styrande tillåta enorma foton på fasaden tillsammans med uråldriga marmorstatyer? Paris är modets stad och muséet huserar ett par kvarter från Seine och med utsikt från Eiffeltornet.

Jag var där under min senaste resa och objektet för utställningen var Jean-Jaques Castelbajac. Det var faktiskt en riktgt intressant utställning som gick ut på tolkningar av olika årtal. Ett annat rum var fyllt med klänningar i alla material och inspirerade av allt från mönsterpapper till Disney. På småbilderna i mitten syns en klänning med Jackie O's ansikte beslöjat och det andra är en klännigen med Karl Lagelfeld och texten "I heart Karl". Jag tror den senare är kritik mot Karl Lagerfeld och hur han loggo-fierat Chanel. Och hur han blir dyrkad av alla i branschen på grund av sitt PR-genieri. En annan klänning är nämnligen en bild på Coco Chanels anskikte med beslöjning. Kanske är det Castelbajacs sätt att visa modehuset Chanels förfall

Muséets byggnad är omgiven av en mycket vacker park och för den som har en eftermiddag extra är den en utmärkt plats att ta med sig Harper's Bazaar, pick-nick eller Ipoden för ett par timmar i solen.

Kommentarer
Postat av: Lulun

wow vad läckert!

Postat av: cicci

Tack för adressen. Ska lukta på Kenzoki. Present från vem? Åker du ensam till Paris? Ursäkta min nyfikenhet..Snygga inköp. Speciellt NafNaf klänningen.

2007-04-29 @ 20:23:26
Postat av: sorbonne

Lulun : Visst är det :)
Cicci : Det är helt lugnt :) Jag gillade också mina inköp och favoriten är faktiskt NafNafklänningen :)

2007-04-29 @ 20:59:16
URL: http://sorbonne.blogg.se
Postat av: Sassy

Åh, dit vill jag åka! Och fasaderna ser ju urläckra ut!

2007-04-30 @ 10:10:25
URL: http://eurotrash.blogg.se/
Postat av: sorbonne

Sassy : Dessutom byts de för varje utställning tror jag :)

2007-04-30 @ 10:17:22
URL: http://sorbonne.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback