Stil är helhet



"Stil är helhet" har blivit ett motto för mig, något att sträva efter. Det beror delvis på att jag är väldigt trött på den fruktansvärda nedsmutsningen av mode; allt som man har på sig har på något sätt blivit ( eller ska vara) mode. Därför inriktar jag mig nu på stil, ett så mycket bredare begrepp.

Eftersom jag inte har något problem av det som jag kallar mode,det som har sin rot på catwalken och det som man kan förutspå, så gör jag nu allt för att bli så äkta som möjligt i höstens mode. Alltså, jag har summerat stilen och nu är det dags att göra det som krävs för att verkligen bli en blandning av franskt (i huvudsak pariskisk) och Amerikas Östkust.

Därför blir det en nystart för både kroppen och intellektet. Till exempel ska jag se till att träna ordentligt, undvika fett och socker samt skära ned på onödiga kolhydrater. Det är för att jag ska må så bra som möjligt fysiskt, och kunna bortse från alla löjliga ideal. Men det är egentligen inte det som räknas, utan är bara lite förarbete. För intellektet ska jag läsa V.S Naipauls "Där floden flyter förbi" minst en halvtimme per dag för att vara säker på att jag har tagit mej igenom den innan augusti är slut. Efter det blir det nog "Processen" av Kafka. Jag har helt slutat läsa chick-lit och sunkiga deckare eftersom det helt enkelt inte ger mig något. Jag satsar hellre på min framtid och fortsätter utöka min intelligens. Detta har ju egentligen inte så mycket att göra med stil, det är mest ett självändamål som jag tar tag i en höst där man hellre är i Paris än i Miami och festar.

Kommentarer
Postat av: Emmy

Kör på din plan om det gör dig glad, det är alltid skönt med lite själarenovering inför hösten - men kom ihåg att man kan vara lika intelligent och intressant som människa även om man föredrar chiclit framför Kafka...

Postat av: sorbonne

emmy: Visst kan man vara intressant för det, men ärligt talat så når man inte samma intelektuella kapacitet med chick-lit som med kafka. Skillnaden är att man lär sig så mkt mer om männsikor med kafka än chick-lit. Visst kan man vara intelligent och inressant för det, men man förlorar en viktig del i människokännedom.

2006-08-01 @ 10:28:04
URL: http://sorbonne.blogg.se
Postat av: Mimi

Läs Atlas Shrugged av Ayn Rand och du kommer inte bara att bli en bättre människa utan också förstå hur världen blir en bättre plats.

+ Angående det där du sa om mode i första paragrafen så håller jag helt med. Många verkar inte förstå att att följa modet och att se välklädd ut inte nödvändigtvis är samma sak.

2006-08-02 @ 14:37:39
URL: http://mimis.blogg.se
Postat av: sorbonne

Mimi: Jag älskar böcker som förändrar ens liv. Jag kommer hålla koll på Atlas Shrugged.

Tack, för att du håller med. Det verkar faktiskt inte vara många som förstår.

2006-08-02 @ 15:54:04
URL: http://sorbonne.blogg.se
Postat av: Terjeveronica

I found this site very useful while surfing Google.Interesting page containing serveral helpful information and nice pictures. Greetings

2009-11-27 @ 08:03:28
URL: http://terjeveronica.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback